Op vrijdag 15 maart gingen we op uitstap naar het gravensteen in Gent. Voor vele kinderen was het de eerste keer dat ze het openbaar vervoer gebruikten; we namen eerst de bus en daarna de tram.

Eenmaal aangekomen in het grote kasteel, maakten we kennis met een jonkvrouw: onze gids van de dag! Allereerst kregen we van de jonkvrouw ridderkledij en daarna mochten we haar volgen naar de grote zaal van het kasteel. In die grote zaal gaf de jonkvrouw een woordje uitleg, al konden wij ook al heel veel vertellen over de dingen die we reeds in de klas geleerd hadden. De jonkvrouw toonde ons hoe je tot een echte ridder geslagen kon worden en nadien mochten we dit eens bij elkaar proberen.

Op het dak van het kasteel hadden we een prachtig uitzicht over Gent! En het was daar dat we de kantelen eens heel goed konden bekijken. We deden alsof we werden aangevallen en moesten ons verstoppen achter de kantelen om daarna zelf aan te vallen! Dat was heel erg leuk! We hebben heel veel bijgeleerd en gezien in het kasteel. Iedereen was heel enthousiast, alleen het aantal trappen in het Gravensteen vonden sommige kinderen toch wel wat lastig…